Onkyo TX-NR509

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Onkyo TX-NR509 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Josk79 18-05-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR509

Heb hem bijna 1 jaar in bezit. Aangesloten op Theater 100 5.1 speakers van Teufel.

Geluid bij films is super!

Muziek over stereo is ook goed, hoewel hier mijn speakers de beperkende factor zijn volgens mij. Dynamic EQ doet zeer goed zijn werk en muziek klinkt op ieder volume goed. Over Audyssey heb ik wat mijn twijfels, als ik dit inschakel zijn de hoge tonen te nadrukkelijk aanwezig.

Mogelijkheden te over middels netwerk. Muziek streamen via DLNA gaat goed, ik speel nooit meer CDs.

Begin dit jaar is middels een firmware update Spotify toegevoegd. Wat een geweldige muziekservice! 15 miljoen nummers tot je beschikking en handig te bedienen middels de Onkyo Remote App op Android.

Internet-radio is leuk voor mijn Latijns-Amerikaanse partner want die kan nu radio uit haar eigen continent luisteren. Helaas is de content in erg lage kwaliteit dus dat klinkt niet best, maarja dat komt door de bron en niet door de receiver.

De receiver heeft wel eens netwerkproblemen bij het gebruik van de Remote App en/of Spotify met als resultaat dat ik de versterker moet uitschakelen. Dit is erg vervelend en daarom een 6 bij duurzaamheid.

Handige bijkomstigheid is dat de bijgeleverde afstandsbediening goed bereik heeft en ook mijn TV en Kabelontvanger kan bedienen (resp. Samsung en Humax).

dotternetta 29-02-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR509

Nu 2 weken in bezit en nog steeds zeer tevreden. Geluid klinkt stukken beter dan mijn 20 jaar oude Pioneer. Mogelijkheden zijn ook leuk. Streamen vanaf pc werkt goed. Mijn 5.2 opstelling bestaat uit bij elkaar gezocht spul, oud en nieuw door elkaar heen, maar het klinkt geweldig. Ik gebruik 2 grote speakers, links en rechts, naar mijn mening nog steeds mooier dan 2 kleine en 1 sub. De IRHD link met mijn Panasonic tv werkt ook super, volume regeling gaat via de tv ab en de versterker gaat mee aan en uit met de tv. De surround mogelijkheden zijn voldoende en films kijken (mbv AcRyan) is 3 x mooier dan vroeger. Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen maar lijkt wel goed. Gebruiksgemak..tja..het is even wennen, maar als je eenmaal de instelling kunt bekijken op je tv wordt het een stuk duidelijker. De handleiding vind ik niet echt duidelijk maar ik heb alles wel uit kunnen vinden.. ik ben best wel een nerd, dus trek je conclusie :-)
Vragen beantwoord ik graag.

dotternetta 18-06-2012

Nu enkele maanden in bezit en ben nog steeds zeer tevreden. Heb inmiddels ontdekt door instellingen in de tv te veranderen de tv en de versterker niet tegelijk meer aan gaan. Kan handig zijn maar als je radio wilt luisteren hoeft de tv niet aan. De afstandsbediening is ideaal omdat hij te programmeren is voor de meeste apparaten. De ab van de tv gebruik ik niet meer.

mike26lw 08-01-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR509

Sinds een paar dagen in bezit van deze reciever, in 1 woord geweldig! zeker in combinatie met Harman Kardon HKTS 16BQ speakers. Een zeer goede set voor een redelijke prijs. Erg handig is de android app/iphone. Hiermee kun je alle muziek van je telefoon streamen naar je reciever. Het is wel even ontdekken welke modus het beste bij film/muziek etc. past.

Dick1356 11-02-2012

Hoe heet dei App Mike?

ciat49 04-02-2012

hoi.
iuk heb ook mijn onkyo op mijn HKTS 11 (5.1 syteem) luidspreker aangesloten.maar helaas wat ik ook gedaan ,lukt mij niet om bas geluid ban mijn sibwoofder te krijgen als ik hem op puer audio,direct of op THX direct zet.
weet jij misschien wat ik fout doe.
grt
ciat49

receivertje 24-10-2011

Beste mensen,
Een geweldig geluid en veel aansluitmogelijkheden,
heeft deze receiver. Een goede combinatie met mijn BOSE boxen Ben zeer tevreden!

slurk 22-09-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR509

Ik heb deze receiver in combinatie met een KEF speakerset 2005.2.
De geluidskwaliteit is werkelijk geweldig let wel dat dit ook afhankelijk is van je speakers ik kan zeggen dat Kef hier in iedergevak zeer goed op aansluit.
Ook als het volume lager staat is de surround nog goed waar te nemen.

Mogelijkheden heeft de receiver ruim voldoende en kan zich hiermee rustig meten met andere versterkers in ditzelfde segment alleen de prijs van deze receiver(€315,00) ligt veel gunstiger dan bijvoorbeeld marantz of denon waarbij voor een receiver met dezelfde mogelijkheden zeker het dubbele kwijt bent.

De vormgeving is persoonlijk.
Maar voor wie van een stoere grove receiver houdt voldoet hij zeker.

Tja de duurzaamheid is nog even moeilijk te zeggen omdat ik hem net 2 weken in mijn bezit heb.

Kortom, wie een receiver zoekt met een goed geluid en uitgebreide mogelijkheden die er ook nog lekker stoer uitziet en betaalbaar is, moet zeker overwegen deze receiver aan te schaffen.

dennisvz8e 15-05-2012

Hallo Slurk.

Hoe vind je het stereo geluid bij deze receiver? Heb je deze gekocht voor puur het surround of ook stereo? Heb je ook andere merken geluisterd? En waar heb je hem gekocht voor deze prijs?

reviewkk 25-07-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR509

Opgehaald bij Stassen Hifi in Tegelen, hier krijg je uitgebreide info over de receiver en de luidsprekermogelijkheden, ze hebben er honderden opgesteld staan in verschillende luisterruimtes!
De prijs voor deze receiver is scherp, heb hem voor 305 eu, en met 5 jaar garantie van Stassen.
Deze receiver heeft door zijn netwerkaansluiting de mogelijkheid om o.a. naar internetradio te luisteren, via de website van Onkyo kun je voorkeuzes zoeken en vastleggen.
De geluidskwaliteit in stereo via mijn BluRay van Panasonic DMP-BD65 is perfect, je kunt ook de surroundspeakers in stereo of mono mee laten doen waardoor je ruimtevullend muziek kunt luisteren.
Moet nog alle verdere speakers aansluiten maar ik verwacht met Dolby mogelijkheden ook goede luister resultaten.
De TV is via optical aangesloten op de receiver dus tv uitzendingen gaan nu perfect over de speakers.
De vele functies en bediening in het algemeen gaan logisch en makkelijk, ook de afstandsbediening is eenvoudig. Ook de LG TV werkt nu met dezelfde afstandbediening.

TweakerFrans 20-05-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR509

De Philips TV die ik vorig jaar kocht (37PFL8605) heeft louter een coaxiale uitgang voor geluid. Mijn oude receiver kon daar niet mee om gaan. Het geluid in een dunne LCD-televisie is niet goed. Niet bij philips, niet bij Sony en ook niet bij Bose. Omdat mijn luidsprekers ook nog uit de jaren '80 dateerde, werd het tijd voor een compleet nieuwe set.

Mijn zocktocht begon bij de surround set. Daarvoor heb ik uiteindelijk aangeschaft de Boston Acoustics SoundWare XS 5.1. Een 2-weg suround systeem die ook in wit leverbaar is. Vervolgens ging ik op zoek naar een bijpassende receiver.

Een surround opstelling bestaat uit diverse elementen die op elkaar afgestemd moeten zijn. Als je een goedkope set met luidsprekers koopt dan is dat de zwakste schakel bepaald en het heeft dan weinig zin om een hele dure versterker te kopen. Bij welk element leg je de concessies? Bij de speakers, het snoer, de receiver, het bron materiaal..?

Waar ga ik de receiver voor gebruiken? Ik heb mijn gehele CD-verzameling gedigitaliseerd en op een NAS (= huis server) staan. Vaak luister ik naar MP3s. Ik luister ook radio (wat nog slechtere kwaliteit is dan MP3). Verder kijk ik films in divX formaat. Die wil ik in 5.1 surround mode beleven. Hoewel ik altijd de hoogste bit rate gebruik om te comprimeren, zorgen divX, Flac en MP3 voor een degradatie van geluid- en beeldmateriaal. De zwakste schakel wordt bij mij dus bepaald door het beeld- en geluidmateriaal. Een high-end systeem is dus voor mij niet erg nuttig. Ik wil wel het beste uit mijn digitale media halen en houd van degelijkheid. Verder ben ik dol op veel mogelijkheden.

Voor mij was het dus belangrijk dat de receiver audio kan streamen (real-time afspelen) van de NAS. Verrassend genoeg vielen hierdoor veel merken af. Panasonic levert bijvoorbeeld hele goede en betaalbare receivers maar alleen de high-end modellen kunnen audio streamen. De keuze was daarom op Onkyo gevallen. Omdat ik de Boston surroundset niet THX is gecertificeerd (welke set luidsprekers voor de consumentenmarkt is dit eigenlijk wel?), ik maar 1 DVD recorder op de reciever via HDMI op de receiver hoef aan te sluiten (en dus aan 4 hdmi ingangen ruim voldoende heb). Verder biedt mijn woonkamer ruimte voor 5 luidsprekers (en niet voor 7 zoals de NR609 en NR 709 ondersteunen). De TX-NR509 biedt dus precies de dingen die ik belangrijk vind. Ik zie niet waarom ik voor die andere modellen zou kiezen, mede omdat ik geen gebruik maak van de functionaliteiten die ze meer bieden.

Ik ben erg tevreden met mijn aankoop. Met de bijgeleverde microfoon kunnen de luidsprekers prima en gemakkelijk met de receiver en op elkaar worden afgesteld. De coax input om geluid van de TV af te kunnen spelen, was achteraf niet nodig. De receiver (en de TV) kunnen namelijk omgaan met de return audio kanaal. Hierdoor wordt het audio signaal van de TV via de hdmi-kabel geregeld (neem wel een hdmi-kabel met versie 1.3 of hoger anders lukt dit niet).

Het streamen van bijv. MP3 en FLAC bestanden gaat prima. Je moet wel playists van albums maken, want als je 1 nummer selecteerd dan blijft het dat nummer herhalen. Internet radio is ook leuk en doet het goed. Als ik films van mijn NAS bekijk (via een ethernet kabel in bij TV) dan detecteert de TX-NR509 welk soort surround mode (muziek/stereo/film) nodig is. Dit doet hij ook voor TV uitzendingen. De prijs/kwaliteit verhouding van dit product is dus prima. Voor minder dan 900 euro beschik ik nu over een geweldig 2-weg audio systeem, in een 5.1 opstelling.

Het geluid is geweldig! Wat een verschil met de oude receiver en de jamo boxen uit de ‘80s. De 5.1 opstelling is geweldig. De films gaan leven. Beeld en geluid zijn nu super. Muziek is helder en toch met een warm geluid. De aparte subwoofer stond mij aanvankelijk tegen maar die is toch gemakkelijk te camoufleren.

Waar ik nog wel mee kamp is dat ik hdmi through heb ingesteld (gaat automatisch als je de streaming functionaliteit op de receiver aanzet). Als ik de receiver aanzet dan springt mijn TV soms ook subiet aan. Ook als ik gewoon radio wil luisteren. Dat is wel hinderlijk en ik heb nog niet ontdekt hoe ik dit moet voorkomen. Vooral raar dat de TV soms wel en soms niet aanspringt.

dotternetta 04-02-2012

Bedankt voor je mooie review! Ben je nog steeds zo positief?

groet,

Dotternetta

green goop destroyer 14-03-2012

een kleine correctie op je mooie review, flac (in tegenstelling tot mp3),is lossless en kan dus geen degradatie veroorzaken

Aernoud 14-05-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR509

Na ongeveer 4 weken uitproberen en luisteren is mijn voorlopige conclusie,Top.
besteld bij besthomecinema voor 750.- icm harmon kardon hkts16 - 5.1
er moet wel flink afgesteld worden maar dit is zeker de moeite waard, kan vlekkeloos streamen van htc desire hd (dlna)wat met een 32G sd kaartje betekent dat ik geen andere componenten hoef mee te laten draaien, erg fijn !!.

Martijnv2 03-05-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR509

Sinds kort in het bezit van deze Onkyo Receiver. Een mooi en veelzijdig apparaat met een prima geluidskwaliteit en veel instelmogelijkheden.

Via de netwerk aansluiting is het ook mogelijk om via Vtuner.com honderden radiostations via het internet te beluisteren. Ook kan je zelf podcasts toevoegen.

Ook kan deze Receiver overweg met DLNA-compliant apparatuur. streamen via mijn Synology NAS ging zonder problemen.